Quand on aime l’univers des années 50, on ne peut qu’être séduit par ces images. Et pourtant, cette série m’a interpellé.
Tout simplement parce que _ je l’ai compris plus tard_, ce ne sont pas des photos.
D’après ce que j’ai lu, ce sont des images créées de toute pièce pour représenter un monde imaginaire inspiré des fifties. On comprend mieux que cette série s’appelle The New World. Elle a été réalisée par deux créatifs allemands qui se sont associés sous le nom de Geebird and Bamby. Sans vraiment se définir comme photographes ou artistes, ils travaillent dessus depuis 2009 et envisagent cette série comme un projet artistique à part entière. Leur création visuelle d’un monde architectural utopique constitue un bel hommage aux artistes du 20ème siècle qu’ils admirent et dont ils se sont inspirés.
Si comme moi vous aimez, leur très beau site présente en intégralité la série.
The New World revisits anonymous places of the 20th century. It is set in a time characterized by the conflict of Modernist and Postmodernist convictions, its influence on later 20th century history, and ultimately, the world we live in today.
On a formal level, this conflict defines the aesthetics of the collection. The interrelation of rational graphic design and anonymous photorealism reflects the contrast of manmade ideals and the acceptance of life in chaos. The New World is shaped by an original set of rules, metrics and processes. This enables the revelation of eclectic utopias that, for better or worse, withhold the definition of a photograph.
The New World is created by Robert G. Achtel (1980) and Jens Bambauer (1981) in Wiesbaden, Germany. As a design product manufactured in limited editions of 100 per piece, the PLEXIGLAS® sealed Kodak exposures, laminated on DIBOND®, are essentially based on the partnership’s architectural photography in the United States.
« The New World » is manufactured in cooperation with Oschatz GmbH & CO KG, one of Germany’s leading image production firms, founded as a photo laboratory in 1922.
Whether it is the setting of your own stories, or the things you might find beneath the ubiquitous veneers, they sure are colorful pictures.
Par Morgane Dufour-Montelle